woensdag 31 december 2014

Jaarafsluiting 2014

Een tijdje al geen blog meer geschreven mede door mijn drukke werkzaamheden en de nodige cursussen die ik voor de baas mocht volgen.
Maar vandaag dan toch maar de jaarafsluiting niet dat jullie heel veel gemist hebben maar zoals een goed blogger betaamt moet je wel even met een fatsoenlijke jaarafsluiting komen.
Althans dat is mijn bescheiden mening.
Zoals ik in het begin van het jaar schreef zou dit een jaarlijst jaar worden echter zoals dat wel vaker gaat bij mij duurt dat jaarlijsten ongeveer 3 maanden ;-).
de uiteindelijke teller is dan ook op 215 blijven hangen.
Het soorten achterna jagen is ook afgelopen ik ga geen ellenlange stukken meer rijden om een vogeltje te bekijken voor 10 minuten dit meestal door chronisch tijd gebrek.
Punt 1 is dat zonde van mijn toch al spaarzame tijd punt 2 kost het gigantisch veel brandstof en laten we eerlijk zijn het is ook nogal milieu belastend.
Toch wil ik jullie het verhaal van de laatste 2 niet onthouden.
We beginnen met de Spaanse mus, dit beestje werd ontdekt al foeragerend tussen de Vinken op de Maasvlakte.
Een pokke eind rijden vanuit Friesland en ik was dan ook niet van plan om dat beestje te gaan twitchen.
Nu moest ik echter door mijn werk naar het altijd gezellige Breda en tja dat is toch redelijk in de buurt van de Maasvlakte ik besloot dan ook om wat eerder te weg te gaan en een poging te doen om het beestje op mijn lijst te krijgen.
Uiteindelijk was het maar 3 kwartier omrijden en drie kwartier is binnen een uur wat ik als grens gesteld had om te gaan rijden voor een soort.
Welke grens zullen jullie zeggen, nou de grens van maximaal een uur omrijden of rijden vanaf de plaats waar ik op dat moment ben of moet zijn.
Aangekomen op de plaats waar het beest zou zitten stonden er natuurlijk al meerdere vogelaars aandachtig rond te turen.
Helaas was het beest die dag nog niet gezien en tja wederom door mijn chronische tijd gebrek besloot ik om maximaal een half uurtje mee te zoeken.
Na een kleine 10 minuten kwam het beestje echter ineens aanvliegen en ging uitgebreid zitten eten en rusten op een daar aanwezig klein grasveldje.
Alle aanwezige natuurlijk als een gek naar het ding toe waardoor deze weer opvloog en even verderop op een hek de boel eigenwijs ging zitten bekijken.
Ik besloot om snel wat bewijsplaten te schieten en verder te gaan naar het altijd mooie Breda.
De bekende platen zijn echter van zo'n slechte kwaliteit dat ik jullie deze bespaar.
Des al niet te min soort 322 was binnen en mijn dag kon niet meer stuk wat een heerlijk eigenwijs beestje was dat zeg.
De rest van het jaar werd in beslag genomen door cursussen en er werd gelukkig ook niet zo heel veel gemeld.
Echter daar kwam ineens de melding van een Witkruintapuit ergens in Zuid Holland.
Te bizar voor woorden eigenlijk want na dat ik eerst mezelf verdiept had in het beestje blijkt dit een Afrikaanse soort te zijn wat ook nog eens geen trekvogel is dus een standvogel.
Aan de hand van foto's geplaatst bij de waarnemingen bleek het beest ook nogal erg slechte teentjes te hebben en ik kon dan ook al snel voor mezelf de beslissing nemen dat dit voor mij een escape was.
Een paar weken later werd er hemelsbreed 15 kilometer  verderop ineens een Afrikaanse Woestijngrasmus gezien hmmmmmm ook een erg mooi vogeltje maar de toevalligheden wat dat betreft lagen er wat mij betreft veel te dik bovenop ook dit is namelijk  een standvogel en tja een Witkruintapuit en een Afrikaanse Woestijngrasmus op 15 kilometer van elkaar dat moet zelfs bij de doorgewinterde vogelaar toch wel vraagtekens oproepen.
Het was voor mij dan ook geen reden om erheen te gaan en deze toch wel mooie vogels te laten voor wat ze waren.
De maand december kwam er aan en de feestdagen stonden dan ook al op de deur te kloppen.
Voor de meesten onder ons een tijd van gezellig samen zijn en genieten van elkaar.
Voor ons echter niet ons zeggen de kerstdagen niet veel en voor mij is het altijd tweede kerstdag in de auto naar Brabant om mijn zoon op te halen die dan een paar dagen aan het eind van het jaar zijn vader komt vervelen.
Dit is ook een jaarlijks terugkerend fenomeen en ik moet zeggen het bevalt me altijd prima.
Echter hij word ouder en wil graag oud op nieuw met zijn maten in Brabant door brengen wat ik volkomen begrijp want toen ik zelf die leeftijd had vond ik er bij mijn ouders ook niet echt veel meer aan.
Dit houd echter wel in dat ik dus oudjaarsdag de hele dag in de auto zit en daar had ik dit jaar niet echt heel veel zin in.
Ik besloot dan ook om hem de 30ste terug te brengen.
Nu werd er rond die tijd al een dag of wat een Pallas Boszanger gemeld in de Oostvaardersplassen en even verderop bij Biddinghuizen een Kleine Topper.
Toch wel twee soorten die ik graag op mijn levenslijst wil toevoegen dacht ik en daar het in totaal misschien een half uurtje omrijden was besloot ik om die twee toch maar te gaan bekijken.
Echter de Pallas Boszanger werd natuurlijk op de 30ste niet meer gemeld.
Grrrrr gelukkig werd de Kleine Topper wel weer gezien en ging de reis via Biddinghuizen naar Brabant.
Zo gezegd zo gedaan en al snel kwamen we aan in Biddinghuizen de auto geparkeeerd en de dijk over gestoken en wat ik daar zag.......
Pffffffff ik denk wel een 10000 Kuif en Tafel eenden wat een gigantische hoeveelheid eenden zat daar zag.
Hoe was het de ontdekker gelukt om daar net die ene kleine Topper tussen uit te halen echt knap werk.
De moed zakte me in mijn schoenen maar gelukkig stonden er een paar mensen te kijken door telescopen dus mijn moed kroop langzaam weer wat omhoog.
Snel er heen gelopen en de vraag gesteld issie in beeld????
Er werd bevestigend ge-antwoord en het beest bleek vooraan met de kop in de veren rond te dobberen tussen de vele Kuifeenden.

Snel maar weer de bewijsplaatjes geschoten en door naar Brabant ik had tenslotte nogal een lange reis te gaan.
Het jaar is nu ten einde en ik ga me weer voornemen om eens een jaarlijst bij te houden ik ben benieuwd hoelang ik het vol ga houden dit jaar dus geƫindigd op 215 voor het jaar en 323 voor de levenslijst.
Ik  hou jullie volgend jaar weer op de hoogte hopenlijk wat vaker dan het afgelopen jaar we zullen zien.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten