dinsdag 12 februari 2013

2 soorten voor de jaarlijst

Vandaag word er in het zuiden des lands volop carnaval gevierd ook in Duitsland is dit het geval waardoor ik een dagje langer weekend had.
Omdat ik het hele weekend niet weg geweest was besloot ik vandaag maar eens een rondje Lauwersmeer te gaan doen.
Met een kleine wens om in ieder geval de ijseend aan mijn jaarlijst toe te voegen.
De rest wat ik tegen zou komen was mooi meegenomen dacht ik, dus broodjes gesmeerd en richting lauwersmeer.
Als eerste wilde ik via de voormalig kruitfabriek rijden en dan via Zoutkamp richting de haven en zo mijn rondje afmaken om te eindigen bij de veerdam van Holwerd.
Aangekomen bij de fabriek was er weinig te zien omdat de boeren volop mest aan het uitrijden waren, maar snel verder Zoutkamp voorbij en richting Jaap Deens gat daar tegenover de kazerne de auto geparkeerd en uit gestapt maar wat een wind zeg verschrikkelijk temperatuur -3 gevoels temperatuur -10 brrr wat een kou.
Toch een stukje gelopen en daar hoorde ik de baardmannen al met hun metalen geluidje een klein half uurtje stil gewacht maar de beestjes lieten zich niet zien.
Kan ze geen ongelijk geven als ik Baardman was bleef ik ook onder in het riet zitten.
Maar goed de eerste soort voor de jaarlijst was binnen dus was al redelijk tevreden.
Op naar nieuw robbenoort op deze plas zou de Ijseend zitten en tja die is net even wat zeldzamer dan de baardman niet dat het een rode soort is maar toch zeker ook geen alledaagse verschijning.
Aangekomen bij Robbenoort zat er van alles behalve de Ijseend wel meerdere Brilduikers wat natuurlijk ook zeker de moeite van het bekijken waard is.
Na een klein kwartiertje me prima vermaakt te hebben met de Brilduikers kwam daar ineens een eendje mijn kant op gevlogen hee dat is ze dacht ik nog, snel een blik door de telescoop bevestigde mijn vermoeden.
Wat is het toch een schitterend eendje ook al was het een vrouwtje, het mannetje is zoals bij meer soorten in de natuur veel mooier maar deze dame mocht er ook zijn.
Na dit beestje nog een half uurtje te hebben bewonderd werd het tijd om verder te gaan de bantpolder en het schoor stonden nog op het programma dus maar snel verder gereden.
Aangekomen in de Bantpolder werd het me al snel duidelijk dat ook de normaal hier aanwezige ganzen last hadden van de harde wind er zat er geen 1 namelijk, ook deze beesten zijn gelukkig niet dom en hadden massaal de luwte opgezocht.
Verder maar weer,even op de dijk bij de lioessense polder kijken voor een Velduil of wat er zich ook maar mocht bevinden.
Daar net voor de opgang zat een mooie witte Buizerd en deze zijn altijd de moeite van het fotograferen waard.
Auto gestopt motor uit raam stond al open want normaal krijg je 1 kans op een plaatje, deze bleef echter mooi zitten en kon er dan ook een paar mooie platen van maken.
Toch begon er in mijn achterhoofd iets te knagen raar het beest vliegt niet weg dacht ik.
Toch maar even op de dijk kijken voor een velduil maar ook daar de harde wind.
Terug richting Holwerd ging het door me heen maar halverwege de weg naar beneden zat daar nog steeds dat witte beest.
Hmmm snel Andries Zijlstra  gebeld en even overlegd of het misschien niet mogelijk was het beest te vangen want volgens mij was ie niet fit.
Andries hoort bij de ringgroep Burgumermeer dus die heeft zo zijn connecties daar wel.
Maar hij adviseerde mij het eens zelf te proberen, zo gezegd zo gedaan de auto uit en langzaam richting het beestje gelopen, natuurlijk probeerde het beest toen weg te vliegen maar viel al naar een meter terug op de dijk.
Ok dacht ik deze is dus echt niet fit, nog wat dichter erheen en weer een poging van het beest om weg te komen.
Nu viel het echter als dood neer en drukte zich tegen de grond in de hoop dat ik hem niet zou zien tja......
Snel erheen en kon hem toen zo oppakken damn wat een licht mager ding zeg.
Kon het borstbeen goed voelen en het woog nog geen 300 gram denk ik wat normaal tussen de 700 en 900 gram moet zijn hij klauwde niet eens naar me en dat zegt al maar dan genoeg.
Beest in de auto en op naar de Fugelpits dat is het opvang centrum in de buurt voor zieke en verzwakte vogels.
Daar zit ze nu en ik hoop dat ze het gaat halen, blijft eeuwig zonde om een buizerd dood te laten gaan.
Zaterdag ga ik weer even kijken hoe het beest het maakt ik hou jullie via dit blog op de hoogte.
Foto's kan ik op dit moment nog niet plaatsen maar zodra ik de beschikking weer heb over een laptop komen die er zeker bij.
Geen nieuwe soort voor de levenslijst maar vond het de moeite waard om even met jullie te delen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten