maandag 18 februari 2013

279 en 280

Het hele weekend zat er al een Geelsnavelduiker in Zeeland maar ik had het dit weekend beloofd om thuis te blijven.
Maar de maandag kon ik het toch niet laten en moest die kant op.
Zo gezegd zo gedaan, maat gebeld en voor we het wisten zaten we in het uitgestrekte Zeeuwse land.
Daar aangekomen als eerste op zoek naar die grote duiker.
Volgens de laatste melding op waarneming was het beest weer bij de haven gezien.
Dat zou mooi uitkomen want daar was de dag ervoor ook een Kuifaalscholver gezien en ook dat is een lifer voor mij.
Maar er stond ook bij dat het beest oost aan het afdrijven was en daar er toch al een behoorlijke tijd tussen zat leek het mij verstandig om het eerst oost te zoeken.
daar aangekomen de telescoop opgezet en de plas maar eens afgezocht.
Al snel kregen we hulp van wat locale vogelaars maar helaas ook die konden het beest niet terug vinden daar waar we stonden.
Snel een plan de campagne gemaakt toen er ineens twee mensen aangelopen kwamen waarvan 1 met een telescoop op de nek.
Die hadden hem gezien maar een stuk lopen dat wel.
Nu ben ik niet iemand van het lopen en een van de localen wist hoe we er met de auto konden komen.
Het was met de auto niet eens zover dus daar aangekomen snel een blik geworpen over de dijk alwaar er twee Duitse vogelaars stonden te loeren naar een erg grote duiker YESSSSS snel daar naar toe gelopen en ondanks het felle tegenlicht kon ik het beest prima zien door de kijker.
Toen snel een bewijsplaat gemaakt want een Geelsnavelduiker kan soms wel zeker twee minuten onderwater blijven als ie duikt, en waar ie dan op duikt is altijd maar weer afwachten.
Willy was inmiddels met de locale vogelaar richting oost gereden omdat daar het licht beter zou zijn dus ik snel er achteraan.
Hup de dijk over en Willy en de Zeeuw besloten naar links te lopen,Ondertussen wierp ik een blik naar rechts en daar zat het beest afstand 30 meter schat ik.
Snel de camera weer gepakt en de nodige foto's gemaakt.
Dit was echter met de 500D en mijn favoriet is toch de 40D omdat ik daar de instellingen beter van kan dus nee geen mooie foto's teveel iso en daardoor teveel ruis maar blij ben ik er zeker mee.
hierna besloten we toch snel even de haven te bezoeken voor de Kuifaalscholver maar daar zat echt helemaal niks op een 100 meerkoeten na.
Verder maar weer richting Brilzeeeend maar ook deze hebben we na toch lang gezocht te hebben niet gevonden.
Grote zeeeenden genoeg en heb het beest vermoedelijk wel gezien maar kan het niet voor 100% zeggen dus telt ie voor mij niet.
Weer verder want de tijd begon te dringen en ik wilde dan eindelijk toch maar eens de Flamingo aan mijn lijst toevoegen, kan het niet in de TOH dan maar ergens anders en er waren er 6 gezien op de terugweg dus daar maar even kijken.
Daar aangekomen de snelleblik over de dijk en ja hoor daar zaten er volgens mij snel geteld 13.
Achteraf en doordat Willy zijn het zijn er 17 even opnieuw geteld en weer en weer en uiteindelijk kwam ik ook op 17 en voor mij nummer 280.
 
Nog 10 maanden te gaan en nog maar 20 te doen mijn doel voor 2013 moet lukken.
Ik hou jullie op de hoogte....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten