vrijdag 30 maart 2012

Europese Kanarie

Afgelopen woensdag kwam ik er achter dat het wel eens de laatste mooie dag van de maand zou kunnen worden en na een kort overleg met mijn baas maar besloten om de middag vrijaf te nemen.
Er werden de laatste dagen regelmatig Europese Kanarie's gemeld in Limburg en na een kort telefoontje met m'n maat Willy werd besloten om dit beest daar maar eens te gaan zoeken.
Er werd afgesproken op de plaats van het beest,normaal haal ik hem altijd op maar dit plekje ligt op mijn route naar het zuiden dus zou het voor mij een half uur omrijden zijn en dat werd me toch net wat teveel.
Daar aangekomen stond Willy al te wachten dus snel uitgestapt en lopend naar het beest op zoek.
Tijdens het wandelen nog snel even naar het geluidje geluisterd daar het dat voor mij toch wel makkelijker maakt om het beestje te vinden.
Onderweg langs de singels lopend verschillende soorten gezien maar natuurlijk nooit de kanarie.
Na verschillende minuten te hebben gewacht aan de ene kant van de singels besloten we naar de andere kant te gaan omdat we van die kant een beter licht hadden (zon in de rug).
We moesten om de singels heen en onderweg naar de doorsteek hoorde ik ineens een geluidje wat toch wel verdacht veel leek opdat van de Kanarie.
Snel de kijker erbij en ja hoor daar zat er eentje yessssssss wat een mooi beestje zeg helaas door het tegenlicht konden we nog geen bewijsplaat maken maar ze zaten er in ieder geval.
Snel naar de andere kant en hopen dat ze daar ook zouden komen.
Het wachten duurde nog geen 5 minuten of daar was het gezang weer van het beest en nu snel de camera gepakt voor het bewijsplaatje voordat ze misschien weer weg zouden gaan.
Ze bleven echte constant in de buurt van een daar aanwezige zilverspar wn laat dat nu net 1 van de bomen zijn waarvoor de beestjes een voorkeur hebben om te broeden dus echt ver uit de buurt gingen ze niet.
Om niet te dicht in de buurt van de broedplaats te komen een afstands plaatje gemaakt vanuit de hand wat met een 500mm ondanks de image stabelizer toch nog verrekte moeilijk is wat wel bleek toen we de foto's terug keken.
Gelukkig had ik al wel een paar andere foto's kunnen maken zodat het bewijs er in ieder geval was.
De vogel hierboven is het vrouwtje.
Hieronder dus de man.
Nummer 239 is binnen en terwijl ik dit stukje typ lees ik ondertussen dat er in Friesland de Amerikaanse Wintertaling gezien is en een Giervalk nu maar duimen dat die er het weekend ook nog zitten dan komt de 250 voor we op de helft van het jaar zijn wel heel dichtbij. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten