donderdag 3 mei 2012

Lekker lang weekend

Afgelopen weekend was voor ons die in Duitsland het land verdedigen een lang weekend allereerst de maandag vrij omdat onze koningin dan haar verjaardag viert en daags erna vieren onze oosterburen de dag van de arbeid.
Nu heb ik daar niks mee maar als het me een extra vrije dag oplevert wie ben ik dan om erover te klagen?
Afgelopen donderdag de zoon gehaald want die heeft twee weken vakantie en snel richting Friesland gereden.
De vrijdag maar besloten om van het redelijk mooie weer te genieten en een paar uurtjes vogelen stonden ons te wachten.
Na wat te hebben rond gereden in het Lauwersmeer gebied waar tot op dat moment niet veel bijzonders te zien was,zag ik tegen een bomenrij een roofvogel achterna gezeten worden door twee kraaien, snel de kijker gepakt en wat zag ik???????
Een lichte gevorkte staart bij een donkere roofvogel dat kon alleen maar de Zwarte Wouw zijn en ja hoor het was hem.
Snel de camera gepakt en ondanks de afstand toch nog redelijk wat bewijsplaatjes kunnen maken.
Natuurlijk niet de allerbeste plaatjes maar als bewijs zeker wel goed genoeg.
De dagen erna was er genoeg te doen rond het huis dus weinig tijd voor vogelen
Op zondag besloot ik echter om snel even een rondje alleen te doen en ik was nog maar net bezig toen ik te horen kreeg dat er verschillende Draaihalzen gezien waren nu is dat geen nieuwe soort maar toch zeker een van de mooiste trekgasten die ons land elk jaar aandoen.
Gelukkig hoefde ik niet heel lang te wachten om er weer eentje te zien geen nieuwe maar wel een hele mooie dus.
De maandag was koninginnedag en dan zijn er genoeg andere leuke dingen te doen dus niet weg geweest.
1Mei is mn schoonvader jarig en die beste man werd 86 dus ook niet een dag om weg te gaan.
S,avonds mn zoon weer naar Brabant gebracht dus ook weer niet weggeweest.
Nou weinig nieuws zult u zeggen maar vanmorgen moest ik weer aan het werk helaas want op minder dan een uur rijden van mn huis zit tot vandaag in ieder geval de roodkop klauwier.
Op mn werk heb ik meestal waarneming mee draaien op een van mn pc,s en daar zag ik ineens de Bergfluiter verschijnen das een knaller dacht ik nog maar goed aan het werk he.
Toch maar even gekeken waar ioe zat en toen ik dat zag kon ik me niet inhouden Westervoort 25 minuten rijden tja dan maar een halvedag opnemen he,
Zoon gebeld "ik ga vanmiddag ff peel ga je mee?"
Nee dus jammer dan mn maat gebeld en die is er altijd wel voor te vinden dus snel weg via Westervoort naar de Bergfluiter.
Wat een mooi beestje zeg ik zag hem meteen toen ik aan kwam en gelukkig zat ie toen in een kale boom snel bewijsplaatje gemaakt en dat was geen minuut te vroeg na dat ik twee foto's had kunnen maken besloot het beest het hogerop te zoeken in het bladerendek van de populier een half uurtje goed horen zingen maar niet meer gezien dus.
Hierna naar m,n maat gerden en besloten om maar wat in Limburg te gaan toeren na een mooie rit gemaakt te hebben besloten we als afsluiting nog even naar de Schoorkuilen te rijden om even naar de Oeverzwaluwen te gaan kijken.
Daar aangekomen veel zwaluwtjes maar ook een groepje gele kwikken aan de andere kant snel de kijker gepakt om te kijken of er iets leuks tussen zat en dat zat er.
Donkere kop witte keel hmmmmmm Italiaan?????
Wat doen we ??????
We melden hem als italiaan want dat was de enige in de anwb gids met witte keel.
Helaas voor ons was het hem niet want om goedgekeurd te worden door de CDNA (Commissie dwaalgasten Nederlandse avifauna) moet je ook wel het geluid hebben omdat dat het enige betrouwbare kenmerk is voor de Italiaan en dat hadden we niet want het beest heeft de hele tijd zn snavel toe gehouden.
Het blijkt dus de Noordse gelekwikstaart te zijn en och weliswaar geen knaller maar voor mij toch mooi nummer 246
Ook dit is niet het beste plaatje maar bewijs is het zeker dus ook deze week weer 3 nieuwe gaat lekker de 250 is nog 4 soorten weg dus laat maar komen de 300.
Ik zeg niet dat dat dit jaar lukt maar we zullen zien hoever we komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten