zondag 17 juni 2012

Avond vogelen

Nu eens een keer op een heel andere manier wezen vogelen.
Er zitten al een tijdje meerdere Kleinstwaterhoen in de Onlanden in Groningen.
Daar dit beestje vooral s'nachts roept had ik een afspraak gemaakt met Andries en Rick om daar eens te gaan luisteren.
Rick en Andries hadden de Nachtzwaluw beide nog niet dus eerst maar even naar Wateren om te kijken of we daar dat beestje konden vinden.
Na dat we daar waren aangekomen en een uurtje hadden rondgelopen waarbij we verschillende Houtsnippen de baltsvlucht zagen maken hoorden we ineens de bekende ratel van de Nachtzwaluw.
De andere twee natuurlijk helemaal blij nog even luisteren proberen het geluid op te nemen en daarna terug naar de auto's.
Aangekomen bij de parkeerplaats hoorden we op nog geen 20 meter van de auto weer het bekende ratelen.
Nu ik ook snel maar mn telefoon gepakt en ook geprobeerd het geluid op te nemen wat nogal tegen viel.
Aan het eind van z'n ratel klonk ineens de contactroep en yess die had ik erop staan daar was ik dan toch stiekem wel blij mee.
Nadat we daar alles bijelkaar dus een anderhalf uur hadden rondgelopen gingen we naar de Kleinst want daar ging het voor mij toch allemaal om.
Coordinaten ingevoerd en op weg.
Al met al zou het een drie kwartier rijden zijn dus op ons gemak die kant op.
Aangekomen in de Onlanden was het nogal zoeken omdat het een weg was waar je met de auto niet in mag en tja zonder auto en navigatie is het toch behoorlijk zoeken.
Op verschillende brugjes gestopt en geluisterd maar steeds niks terwijl je ze erg goed zou moeten kunnen horen.
Na de laatste brug te hebben gezocht en gevonden hoorden we echter ineens het bekende roepje van het beestje.
Wed van Murphy heet dat geloof ik altijd de laatste kans is raak.
Na een poosje te hebben geluisterd hoorde Andries ineens het Porseleinhoen tussen door en laat ik toen net mijn opname aan het maken zijn.
Dus een ontzettende meevaller voor mij komen voor alleen het Kleinst waterhoen en dan als bonus het Porseleinhoen erbij krijgen mijn avond kon niet meer stuk.
Nummer 258 en 259 binnen ook Juni kan als maand al niet meer stuk en we zijn pas halverwege
Even weer het linkje toegevoegd voor de liefhebbers om even te luisteren naar en het Kleinst en de Porselein hoen.
http://waarneming.nl/waarneming/view/69219023
Ik ben benieuwd hoever ik ga komen dit jaar zou de 300 mogelijk zijn?
We zullen het gaan meemaken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten