donderdag 7 juni 2012

Vlieland

Verleden week vond de baas het nodig om me een dagje naar Vlieland te sturen en zoals jullie weten was ik het daar natuurlijk helemaal niet mee eens ;-).
Nee natuurlijk had ik daar geen probleem mee wel was het zo dat er voor vogelen bijna geen tijd zou zijn maar camera toch maar even meegenomen je weet het tenslotte maar nooit he.
Gisteren 06-07-2012 was het dan zover mijn eerste bezoek aan Vlieland.
Eerste boot gepakt van 0900 uur en onderweg natuurlijk hopen op een leuke soort naast of achter de boot.
Helaas was het weer zo slecht dat als er al soorten hadden gehangen ik ze nooit had kunnen zien zo weinig zicht en zoveel regen.
Aangekomen op het eiland stond daar mijn vervoer al klaar om naar de range te worden gebracht.
Daar aangekomen bleek dat het programma nogal vol was dus mijn hoop op een nieuwe soort vervloog dan ook al snel.
Op de toren aldaar en onderweg er naar toe hoorde ik de verhalen al van de daar aanwezige medewerkers dat het een heel mooi vogeleiland is maar dat was al redelijk bekend bij mij.
Na de nodige runs te hebben gehoord(weer was nog steeds slecht) en de nodige bommen te hebben zien vallen werd aangekondigd dat we een tourtje range zouden gaan doen.
Camera om gehangen en ingestapt reden we een rondje range waarbij de stranden niet vergeten werden natuurlijk.
Na de nodige uitleg over de daar ter plaatse staande doelen werd gevraagd of we nog iets anders wilden zien waarop ik voorzichtig vroeg of we naar de kolonie dwergsterntjes konden gaan.
Voor mij een nieuwe soort maar ook even om te kijken of ze niet toevallig waren weggespoeld zoals op Terschelling wel was gebeurt.
Natuurlijk was dat geen probleem en we gingen richting kolonie.
Al snel zagen we de eerste sterntjes al vliegen maar we zagen niks op de nesten.
Gelukkig toen we dichterbij kwamen zagen we dat de nesten nog steeds bezet waren en dus niet waren weggespoeld.
Uiteindelijk kon ik 20 nesten ontdekken.
Geen foto's van de nesten gemaakt om verstoring te voorkomen en mooi op afstand gebleven wel natuurlijk de nodige vliegbeelden als bewijs gemaakt.


Wat een ontzettend mooi vogeltje weer en blij met het feit dat ze er nog zaten en blij met een nieuwe soort vervolgden we ons pad terug naar het kamp tot we onderweg nog even konden stoppen om een 10 Grote sterns op de plaat te zetten.
Geen nieuwe maar zeker ook een mooie soort.

Al met al was het voor mij een zeer geslaagde dag 1 voor het werk en 2 mooie nieuwe soort en een kolonie die nog steeds bezet is.
Nummer 255 was dat alweer gaat de goede kant op had graag de Roodmus nog even meegenomen maar helaas de boot terug lag te wachten.
Tja...... je kunt natuurlijk niet alles hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten